Tarih Boyunca Denizcileri Denizlere Dökmüş Hastalıklar

EXTRA 10.08.2020, 10:47 10.08.2020, 12:06
Tarih Boyunca Denizcileri Denizlere Dökmüş Hastalıklar

Bu zamana kadar izlediğimiz filmlerde veya dizilerde hepimiz eski zamanlarda korsanlık yapmanın hayallerini kurduk. Eski zamanlarda denizci olmanın her zaman çok eğlenceli olacağını düşündük ancak gerçekler ne yazık ki bu şekilde değil! Denizler her ne kadar macera vaat etsede aslında birçok hastalığında oluşmasına davetiye çıkarıyor. Günümüzde bu hastalıklar artık modern teknoloji ve gelişmiş tıp imkanlarıyla sorun olmaktan çok uzak ancak eskilerde denizlerin birçok insana mezar olmasına sebep olmuş. Gelin bu hastalıkları yakından tanıyalım.

Veba

Veba geçmişte dünyaya büyük darbeler indirmiş neredeyse küresel anlamda ölümlere sebep olmuş bir hastalık. Elbette denizcilerde bu hastalıktan nasiplerini aldılar. Geçmişte özellikle gemilerde bulunan fareler ve hijyenik olmayan gemi şartlarına bağlı olarak veba gemilerde bulunan tayfa üyeleri arasında hızla yayıldı. Sayısız denizci geçmişte veba hastalığından hayatını kaybetti.

Frengi

Denizcilerin geçmişte başına büyük belalar açan hastalıklardan biri de frengi idi. Cinsel yolla bulaşan bu hastalık, gemilerin demir attıkları yasadışı limanlarda bulunan genelevlerde çalışan kadınlardan denizcilere bulaşıyordu. Kökeni tam olarak bilinmese de Amerika seferinden dönen Kolomb ve tayfası ile Avrupaya yayıldığı düşünülen bu hastalık, Vasco De Gama ve tayfası ile önce Hindistan’a sonrasında ise uzak doğuya taşındı. Ağrılı bir ölüme yol açan frengi bir dönem denizlerdeki insanların korkulu rüyası idi.

İskorbüt

Deniz yolculuklarının bazıları kısa süreli olsa da bazıları aylarca sürebiliyordu. Özelikle Coğrafi Keşifler döenminde okyonusa açılan germiler uzun süreleri bir liman uğramadan geçiriyorlardı. Uzun yolculuklarda denizciler meyve, sebze ve et gibi gıdaları sadece belli bir süre taze olarak tutabildiklerinden genellikle yemekleri salamura gıdalar, kuru bakliyat ve yolculuk esnasında tutabilecekleri balıklardan ibaretti. Sınırlı yiyecek seçenekleri ve gerekli C vitamini alamayan denizciler zamanlar iskorbüt denilen korkunç hastalığın pençesine düşüyorlardı. Özellikle Coğrafi keşifler çağından itibaren denizciler ve korsanlar arasında sık sık görülen iskorbüt hastalığı binlercesinin ölümüne sebep oldu.

Beriberi

Tıpkı iskorbüt gibi vitamin eksikliğinin neden olduğu beriberi B1 vitamini eksikliğinin sebep olduğu beriberi özellikle sadece pirinçle beslenen asya ülkelerinin gemilerinde bulunan denizcilerde görülüyordu. Özellikle gemilerde bulunan düşük rütbeli mürettebat sadece pirinç ile beslendiklerinden dolayı en çok onlarda görülen bu hastalık Avrupalı denizcilerde görülmüyordu. Dolaşım ve sinir sisteminin çalışmasını bozan beriberi hastalığı da bir dönem denizcilerin kabusu idi.

Kolera

Yola çıkmadan önce gemilere depolana sulara daha uzun süre dayanması amacıyla sirke karıştırılıyordu ancak bu geçici bir çözümdü. Denizciler uzun yolculuklarda sulara alkol gibi şeyler karıştırarak içiyorlardı ancak bu önlemler arıtılmamış ve kirli suların ve hijyenik olmayan gıdaların neden olduğu kolerayı durduramadı. Fıçılarda uzun süre bekletilen suların dışında denizcilerin seyahat esnasında yakaladıkları deniz ürünleride hijyenik olmayan ortam koşullarında bekletildiğinde koleraya sebep oluyordu.

Sıtma

Sıtma özellikle tropikal bölgelerde seyahat eden denizcilerde görülen ölümcül bir hastalıktı. Bölgede yer alan sivrisinekler sıtma virüsünün diğer insanlara olduğu gibi denizcilerede bulaştırdı. Korsanların ticaret yaptıkları yasadışı limanlar hijyenik koşullar taşımadığından buralarda sıtma taşıyan sivrisineklerin sayısı daha fazlaydı. Bu limanlara gelen denizcilerde genellikle sıtma hastalığı daha sık görülüyor idi.

Tifüs

Uzun süre denizlerde seyahat eden gemilerin geçmişte iç koşulları pek iç açıcı değildi. Hijyenik olmayan kirli ortamlarda yaşayan denizciler bir de bunun üstüne kişisel temizliklerini yapamıyorlardı. Bu durum birlerin sayısını atıyordu. Sayısı artan bitler ise bünyelerinde tifüs hastalığına neden olan mikroorganizmları taşıyor ve bunları denizcilere bulaştırıyorlardı. Özellikle köle, mülteci ve mahkumları taşıyan gemilerde tifüs sık sık kendini gösteriyor ve bu gemiler limanlarına varamadan mürettebat hastalıkta kırılıyordu.

İspanyol Gribi

Birinci Dünya Savaşı sırasında ortaya çıkan ispanyol gribi hastalığı savaşın neden olduğu ölümlerden daha fazla ölüme neden olan oldukça ölümcül bir hastalıktı. Savaş koşulları asker taşıyan gemilerde olması gereken hijyen koşullarının göz ardı edilmesine sebep olmuştu ve bu gemilerle seyahat eden ister asker olsun ister sivil birçok kişi İspanyol gribinden nasibini aldı.

Çiçek, Kızamık, Tüberküloz Sarı Humma ve Daha Neler Neler

Aslında gemilerde yol alan denizciler dünyayı sarsan her hastalıkla mücadele etmek durumunda kaldılar. Özellikle 17. ve 18. yüzyıllarda limanların temiz olmaması, gemilerin içlerinin hijyenik olmaması, denizcilerin kişisel temizliklerini yeterince yapamaması, beslenme konusunda yaşanılan sıkıntılar gibi sebepler denizcilerin kabusu olan hastalıklara davetiye çıkardı ve birçok denizci bu hastalıklara yakalanıp öldüler. Keşiflerin yapıldığı yıllarda keşfedilen yerlerde olan hastalıklar yine bu denizciler yoluyla farklı kıtalara yayıldı.

İlkel Tedavi Yöntemleri

Gemilerin birçoğunda yeterli düzeyde bilgi birikimine sahip doktorlar bulunmuyordu Bu yüzden hastalığa yakalanan bir mürettebat üyeleri pek sağlıklı bir şekilde tedavi görme imkanı bulamadı. Geçmişte hasta olan biri için en uygun tedavinin kan akıtma olduğu düşünülüyordu. Bu işlevsiz tedavi yöntemi birde gemilerin hijyenik olmayan koşullarıyla birleşince birçok denizci hastalıktan değil enfeksiyondan öldü. Yine yeterli tıbbi bilgisi olmayan mürettebat bir hastalıkla karşılaşınca ne yapacağını bilemediğinden birçok denizci ağrı ve acı içince yaşamını yitirdi.

Bu Hastalıkların Günümüzde Tedavisi Çok Kolay

Eski denizcilerin en büyük şansszılığı aslında yaşadıkların yüzyıldaki tıp biliminin yeterince gelişmemiş olmasıydı. Geçmişte denizcilerin en büyük korkuları olan hastalıklar artık günümüzde modern tıbbın gelişmesiyle beraber tedavisi kolay hastalıklar haline geldi. Gerek veba, kolera, sıtma gibi bulaşıcı hastalıklar olsun, gerek iskorbüt, beriberi gibi yetersiz beslenme kaynaklı hastalıklar olsun, geçmişte denizleri kırıp geçiren bütün hastalıkların artık günümüzde tedavisi var. Yani denize açılmak gibi bir niyetiniz varsa yapmanız gereken tek şey aşı olmak.