Alzheimer Belirtileri Nelerdir?

Alzheimer hastalığına ne iyi gelir? Alzheimer kronik mi? Alzheimer neden olur belirtileri nelerdir?

GENEL SAĞLIK 17.05.2020, 14:20 17.05.2020, 14:25
Alzheimer Belirtileri Nelerdir?

Alzheimer Hastalığı Nedir?Tedavisi Nasıl Yapılır?

Alzheimer, beyin hücrelerinin yok olmasına neden olan ilerleyici bir nörolojik hastalıktır. Düşünce, hafıza ve davranış işlevlerinde azalmaya sebep olan bu hastalıkta belirtiler yaşla birlikte yavaş yavaş ortaya çıkar. Hastalığın ileri seviyelere gelmesi yıllar sürebilir. İlerleyici bir hastalık olması sebebiyle, erken bulgular genellikle kişinin son yaşanan olayları unutması şeklinde görülür. Birkaç yıl içerisinde kişiler günlük etkinliklerini yalnız gerçekleştirmekte zorlanacak hale gelebilirler. İleri evrede hastalar bir kişiyle karşılıklı sohbet edebilme yeteneğini kaybeder, kendilerine yöneltilen sorulara ve çevrelerinde gelişen olaylara yanıt vermekte güçlük çekmeye başlarlar. Alzheimer sıklıkla 65 yaş ve üzeri kişileri etkilese de daha genç yaşlarda başlaması da olasıdır.

Alzheimer belirtileri nelerdir?

Alzheimer hastalarının, kliniklere başvuru şikayetlerinin arasında genellikle bilişsel ve davranışsal alanda performans düşüklüğü vardır. Hastalığın başlangıç evresinde belirtiler daha hafif görülmekle birlikte, ileri evredeki hastalarda bulgular daha da belirginleşir. Alzheimer başlangıcında belirtiler genellikle küçük çaplı hafıza sorunlarıdır. Örneğin; son günlerdeki konuşmaların, yaşanan olayların unutulması, kişilerin, nesnelerin ve yerlerin isimlerinin hatırlanamaması gibi olaylar yaşanabilir. Hastalığın ilerlemesiyle beraber en yaygın şekilde görülen Alzheimer belirtileri şunlardır:

• Kişinin bulunduğu ortama adapte olmakta zorlanması
  • Kişinin iyi bildiği yerlerde kaybolması
  • Konuşma ve dil becerilerine ilişkin sorunlar
  • Bilinç bulanıklığı
  • Saldırganlık, aile ve arkadaşlarından olağan dışı taleplerde bulunma, çevreye karşı şüphe duyma gibi kişilik bozuklarının gelişimi
  • Halüsinasyon ve sanrılar
  • Motivasyon ve öz saygı düşüklüğü
  • Kişilerin günlük aktivitelerini yardımsız yapmakta zorluk çekmesi
  • Kişinin hatırlayamadığı olayları inkâr etmesi
  • Kaygı ve depresyon

Bu belirtiler genellikle hastalığın ilk olarak teşhis edildiği dönemde sıklıkla görülür. Hastalık ilerleyince, hastanın aile bireylerini tanıyamaması, yakın geçmişi tamamen unutması ve kendini dahi tanımakta güçlük çekmesi gibi belirtilerle şiddetini artırır. Bu durumda hastalar genellikle günlük yaşamlarını sürdürebilmeleri için bir bakıcıya ihtiyaç duyarlar.

Alzheimer nedenleri nelerdir?

Alzheimer, bilimsel araştırmalara sık sık konu olan bir hastalık olsa da, hastalığın gelişim nedeni henüz kesin olarak belirlenmiş değildir. Hastalığın gelişiminde etkili olabilen bazı neden şunlardır:

• Genetik faktörler
  • İleri yaş
  • Down sendromlu olmak
  • Uyku düzeni bozuklukları
  • Geçmişte yaşanan kafa travmaları
  • Yetersiz fiziksel aktivite
  • Obezite
  • Sigara kullanmak veya sürekli olarak sigara dumanına maruz kalmak
  • Yüksek tansiyon ve yüksek kolesterol
  • Yetersiz, dengesiz ve sağlıksız beslenmek
  • Kötü kontrollü tip 2 diyabet hastalığına sahip olmak

Alzheimer hastalığı görülme oranı kadınlarda erkeklere göre hafif düzeyde fazladır. Ancak bu durum kadınlarda ortalama yaşam süresinin daha fazla olması ile alakalı olabileceği unutulmamalıdır.

Alzheimer teşhisi nasıl konulur?

Bu hastalığın teşhisine yönelik net olarak bilgi verebilen bir tanı testi bulunmaz. Hastalığın teşhisinde birden fazla tıbbi tanı testi bir arada değerlendirilir. Bu hastalığın muayenesi nöroloji kliniklerinde yapılır. Nöroloji uzmanları tarafından ilk önce hastanın detaylı bir şekilde öyküsü alınır. Bu adımda hastanın yanı sıra ailesi veya yakın çevresine de bazı sorular yöneltilebilir. Tıbbi öykünün alınmasından sonra hastalarda nörolojik işlevler, denge, duyu, davranış, hafıza ve refleksleri ölçen birtakım taramalar yapılır. Tanının desteklenmesi ve benzer hastalıkların varlığına ilişkin ihtimallerin elenmesine yönelik olarak kan testleri, ultrasonografi, bilgisayarlı tomografi (BT), manyetik rezonans görüntülenmesi (MR) gibi uygulamalar yapılabilir. Ayrıca depresyonun araştırılmasına yönelik kişilik taraması testleri de uygulanabilir.

Alzheimer hastalığı bazı genetik hastalıklarla benzer işaretler gösterebildiğinden bu hastalıkların araştırılması amacıyla gen taramalarının da uygulanması gerekebilir. Yapılan tüm bu tanı testlerinin sonucunda Alzheimer hastalığına yönelik şüpheli bulguların elde edilmesi durumunda Alzheimer testi olarak da bilinen bilişsel fonksiyonların değerlendirilmesine yönelik testler de yapıldıktan sonra hekim kontrolüyle hastalığın kesin teşhisi konulabilir.

Alzheimer tedavisi nasıl yapılır?

Alzheimer hastalığının belirtilerini yaşayan kişiler zaman kaybetmeden bir sağlık kuruluşuna başvurmalıdır. Hekim tarafından konulan teşhisin ardından, hastanın yaşı, hastalığın ilerleme seviyesi ve eşlik eden diğer hastalıklar göz önünde bulundurularak kişiye özgü bir plan çıkarılır. Alzheimer hastalığının bilinen kesin bir tedavi şekli yoktur. Ancak bazı uygulamalar ile hastalığın oluşturduğu belirtilerin azaltılması veya ortadan kaldırılması ve hastalığın ilerleyişinin yavaşlatılması mümkündür. Alzheimer hastalarından özellikle yalnız yaşayan hastalar için evde unutkanlığı önleyici ve hatırlamayı kolaylaştırıcı önlemler alınmalıdır. Bu önlemler evin belirli yerlerine asılacak notlar veya dikkat çekici işaretler olabilir. Bilişsel stimülasyon denilen terapiler gibi bireysel veya toplu olarak uygulanabilen psikiyatrik terapiler hafızanın güçlendirilmesine, problem çözme ve dil becerilerinin korunabilmesine yardımcı olur. Hastalığın belirtilerinin azaltılması ve yaşam kalitesinin artırılması amacıyla hekim tarafından bazı ilaçlar önerilebilir. Bu ilaçlar doğrudan hastalığı tedavi etme aracı olmayıp belirtileri ortadan kaldırmaya yönelik olarak değerlendirilebilir.

Ailesinde Alzheimer öyküsü bulunan ancak henüz hastalığa ilişkin bir teşhis almamış bireylerde hastalığın yalnızca risk faktörlerinin ortadan kaldırmak amacıyla önlemler alınabilir. Bu önlemler sigara kullanımından kaçınmak, hareketli yaşam tarzını benimsemek ve sağlıklı beslenmek gibi önlemlerdir. Ayrıca bu bireylerin Alzheimer hastalığına ve hastalığın belirtileri hakkında farkındalık sahibi olmaları sağlanmalıdır.

Hastalığın teşhis edilmesi durumunda tedavi sürecine erken başlanmasını sağlayarak hastalığın ilerleyişi önemli ölçüde yavaşlatılabilir.

az bulutlu